Tuesday, January 20, 2009

Anda bijak jika memilih takaful ikhlas .




Setiap insan mengimpikan kehidupan yang baik. Dalam konteks Islam kehidupan yang baik adalah seimbang dengan wujudnya gabungan unsur kerohanian dan kebendaan dalam kegiatan seharian .

untuk mencapai kehidupan yang baik didunia dan akhirat , kita perlu juga memikirkan perancangan kewangan. Rasulullah s.a.w pernah berpesan , rebutlah 5 perkara sebelum datang 5 perkara



  • Masa muda sebelum tua

  • Sihat sebelum sakit

  • Berharta sebelum miskin

  • Lapang sebelum sibuk

  • Hidup sebelum mati

MAKA SEWAJARNYALAH HADIS INI DIAPLIKASIKAN UNTUK KEBAIKAN DENGAN PERANCANGAN KEWANGAN YANG BIJAK.


Bijak merancang kewangan dan pengurusan yang baik adalah unsur penting yang bakal membentuk keluarga yang sejahtera dan stabil.Walaupun wang bukan segala - galanya tetapi ia mempunyai kaitan secara langsung dengan kesejahteraan bagi memenuhi keperluan asas kehidupan.


Perancangan dan pengurusan kewangan keluarga membabitkan perbelanjaan , perlindungan daripada risiko, simpanan dan pelaburan.


Mengurus kewangan membolehkan keluarga menyedari matlamat dan berusaha mencapai matlamat dengan sumber kewangan yang ada.


Pengurusan kewangan juga membolehkan keluarga mampu menghadapi cabaran atau kejadian yang tidak diduga.Selain itu ia dapat membentuk disiplin diri dan sikap bertanggungjawab terhadap kehidupan kini dan masa akan datang.


Amalan menabung antaranya merupakan sesuatu yang dituntut dalam Islam sebagaimana hadis Rasullulah yang bermaksud;


" Semoga Allah memberikan rahmat kepada orang yang berusaha dengan cara yang baik, berbelanja dengan sederhana dan menabung apa yang lebih ( setelah memberi nafkah ) untuk saat- saat dia yang memerlukan nanti "


Hadis muttafaqun alaih ( R.Bukhari & Muslim )





No comments:

Post a Comment